ATI avslutter PhysX krigen
Onsdag 08 April @ 11:09

Skrevet av Svenni212000

For noen dager siden droppet AMD en bombe på GPU-verden ved å introdusere en GPU-akselerert Havok-gjennomføring. Det er teknisk ikke nytt, da Nvidia teamet sammen med Havok for flere år siden.



Det store AMD gjorde var kode Havok i OpenCL. Dette betyr at det er en standard, og alle andre GPU med OpenCL støtte som, Nvidia, S3 eller Intel kan også bruke den på sine GPUer. Så lenge du har OpenCL drivere, vil du ha Havok GPU-akselerert PhysX.

Det var to Havok-demoer. Standard tog/bro demoen og en kvinne i en rød kjole, og en AMD-demo. AMD-versjonen er kalt samurai demo, og har en kampsport ekspert som gjør noen akrobatiske bevegelser med et spyd. Bånd på spydet flyter realistisk, og flaggene vaier i vinden.

Dette er egentlig ikke så veldig spektakulert, det er virkelig ikke. Havok-demoen er ganske standard og ATI bryter ingen barrierer. Den delen som er fantastisk er at AMD-demoen var laget i løpet av en håndfull uker. For bare et kvartal siden dette året var PhysX omtrent et ukjent ord for AMD/ATI, og nå har du full Havok-implementering, skrevet i en standard-kompatibel måte. Det er ikke særlig raskt, ennå, men det fungerer problemfritt.

Ikke undervurder hvor stort dette virkelig er. Så snart den er riktig optimalisert, kan du dele fysikk beregnigner mellom CPU og GPU. Har du flere enn et skjermkort eller en prosessor, kan du dedikere dette til fysikk beregnigner. Det oppløftende med dette er at spill utviklere kan bruke fysikk mer rikelig og liberalt, de trenger ikke å bekymre seg så mye for minimum specs. Riktig bruk av ressurser, vil bringe PhysX til PC spill markedet for fult.

Gitt det som ble oppnådd på noen uker, er det forvendtet å se AMD/ATI med PhysX innen et kvartal eller to. Og da vil man virkelig se endringer på PC spillene.

Content received from: Win-XP.no, http://win-xp.no