Loading page ...

HjemForumNedlastningerTips & TriksTemaerKonkurranseHjelp
Google
Web Win-XP.no
Toggle Content
Toggle Content
   Toggle Content Medlemmer

Velkommen Anonym

Brukernavn
Passord


Medlemskap:
Ny i dag: 0
Ny i går: 0
Totalt: 24966

Personer pålogget:
Medlemmer: 0
Besøkende: 77
Søkeroboter: 1
Stab: 0
Administratorer pålogget:

Ingen administratorer er pålogget!

   Toggle Content Siste Fra Forumet
God Jul til Win-xp.no!
av kentaarl Nov 12, 2016

Installeringsfeil.
av errenn48 Okt 17, 2014

Bare for morroskyld :)
av Skoony Sep 11, 2014

Flytting av windows 7 fra IDE til SSD--
av JonV Jan 13, 2014

hvordan få treg pc
av JonV Des 27, 2013

Synkroniseringsfeil i Outlook 365
av tuslegard Nov 09, 2013











   Toggle Content Siste Kommentarer
  Win-XP.no starter en helt ny side
Av mirak
Mandag 28 Oktober @ 19:41

  Guide - Hvordan bruke USB 3G Mobilt bredbånd på PS3 eller XBOX360
Av czartery
Mandag 28 Oktober @ 08:38

  Spotify for film planlegges
Av czartery
Mandag 28 Oktober @ 08:38

  Guide - Hvordan sette opp kablet nettverk mellom Vista og XP
Av czartery
Mandag 28 Oktober @ 08:38

  Fengsel og erstatning for gutta bak The Pirate bay.
Av echeapsnpabacks
Lørdag 06 Juli @ 12:44


   Toggle Content Siste Fra Bruktmarked

 

Produktivitet: 6 veier mot en enklere og mer effektiv hverdag

(1922 total words in this text)
(9215 Lest)   Utskriftsvennlig side




Denne artikkelen gjennomgår de seks aller viktigste og mest fruktbare løsningene, forfatteren med stort hell har benyttet, for en mer effektiv dag foran skjermen. Listen bør være interessant lesning både for jobbrelaterte løsninger og for hjemmet.

Jeg, sikkert som mange andre, er en person som er liker å ha en god oversikt. Jeg liker å ha kontroll over det jeg holder på med. Men mest av alt liker jeg å arbeide effektivt, uten at det går ut over kvaliteten på det ferdige produktet. I søken etter sistnevnte har jeg dessverre flere ganger brukt mer tid på å finne metodene som skaper effektivitet enn det ville tatt meg å fullføre oppgaven uten dem. Jeg ser likevel på denne søkenen som tid vel anvendt da jeg har fått mye bruk for dem i ettertid. Ikke minst får jeg jo muligheten til å dele dem med dere her og nå ;)

Jeg skal i denne artikkelen gjennomgå en liste på 6 metoder, verktøy og programmer du kan benytte for å betydelig øke effektiviteten foran pc-skjermen. Enten det nå er jobb eller fritid, vil de fleste kunne trekke ut noen nyttige punkter som vil være til hjelp.

  1. AutoHotKey og Texter - AutoHotKey er et fantastisk program som gir deg stor frihet til å lage alt fra enkle makroer som emulerer noen tastetrykk til et avansert og selvstendig program som eksempelvis Texter. Texter er i prinsippet er et mer brukervennlig program for å definere teksterstatning da AutoHotKey krever at du må redigere dette i et tekstdokument.

    Texter er et enklere alternativ
    Brukergrensesnittet i Texter er enkelt og oversiktlig.




    Fordelen med AutoHotKey og Texter er at de potensielt vil kunne spare deg for en mengde tastetrykk. Eksempelvis kan man sette en sluttsignatur i en e-post til å automatisk settes inn når man skriver epostsign og trykker på [Enter]. Eller man kan bruke det sammen med html-koding slik at man slipper å skrive inn eller huske på hvordan det skal skrives. En hake er jo som kjent nok til at en feil oppstår. Begge programmer er forøvrig gratis.
    Du kan forøvrig lese mer om AutoHotKey og Texter i noen tidligere innlegg:
    1. Få rask tilgang til dine favorittsider - fra alle nettlesere
    2. AutoHotkey + Wine = Teksterstatningsverktøy i Linux
    3. Spar utallige tastetrykk med Texter
    4. Ny og bedre funksjonalitet i Texter
    5. Få rask tilgang til dine favorittsider - fra alle nettlesere


    Noen eksterne lenker:
    1. Bundles and bundles of Texter
    2. Use Texter as an automatic spellcheck
    3. Autohotkey gjør deg effektiv
    4. David Pogue: Macro programs


  2. Launchy - Programstarteren som gjør at du kan legge startmenyen bak deg. Vel, kanskje ikke helt i praksis, men i prinsippet, ja. Dette programmet gjør tilsynelatende ikke så mye av seg (det ligger faktisk gjemt til du kaller det fram med tastene Alt + Mellomrom) men ikke la deg lure av dens enkle ytre. Inni finnes det en rekke muligheter, og med litt kreativitet kan du potensielt utvide dens funksjonalitet ytterligere.

    Hovedfunksjonen til Launchy er en raskt tilgjengelig programoppstarter. Dette skjer ved at programmet forhåndsindekserer alle programmene i startmenyen, eller rettere sagt alle programmer i mappen Alle programmer. Ved så å kalle Launchy fram fra gjemmestedet sitt (Alt + Mellomrom) kan du så skrive inn navnet på det aktuelle programmet i tekstboksen som dukker opp. Launchy vil fortløpende mens du skriver gi deg forslag på programmer som svarer til navnet du skriver inn. Hvis du eksempelvis skriver inn firefox, kan du risikere å slippe å skrive inn mer enn de fire første bokstavene før Launchy foreslår Firefox. I andre tilfeller enda mindre.

    Rask og fleksibel programstarter
    Man trenger ikke å skrive mange bokstavene før Launchy foreslår det riktige programmet




    I tillegg til programmer indekserer Launchy også bokmerkene dine i Firefox. Hvis du bruker nøkkelordfunksjonen i Firefox blir denne også overført til Launchy slik at du raskt og enkelt kan starte en nettside ved kun å skrive inn nøkkelordet til bokmerket. I tillegg kan du selv definere hvilke mapper du ønsker at Launchy skal indeksere, slik at dokumenter, bilder, musikkfiler og mer vil være tilgjengelig via kommandoboksen til Launchy.

    Her er noen tidligere innlegg som viser noen flere muligheter du har med Launchy:
    1. Dagens godbit: Launchy - Rask tilgang til programmene dine
    2. Kjør terminalkommandoer direkte fra Launchy
    3. Kjør terminalkommandoer direkte fra Launchy forts
    4. Yubnub.org + Launchy = Lett tilgjengelig og superkraftig søk
    5. Last ned og installer programmer fra Launchy med Win-get
    6. Produktivitet: 5 metoder for å utvide funksjonaliteten i Launchy


    Noen eksterne lenker:
    1. Hack Attack: Take Launchy beyond application launching - Lifehacker
    2. Launchy+Todoist plugin


  3. Better Gmail - En utvidelse til nettleseren Firefox. Utvidelsen består i utgangspunktet av en rekke nyttige skripter av typen Greasemonkey, som for enkelthetens skyld er samlet i én utvidelse. Gir Gmail en rekke nye funksjoner. Det fine er at du kan tilpasse utvidelsen fullstendig etter dine behov.

    Jeg personlig har fått mest bruk for følgende funksjoner:
    1. Google Reader integrert i Gmail - Både e-post og nyhetsleser på ett sted.
    2. Lenke til Google Calendar - åpner Gcal inne i Gmail uten å åpne ny fane eller nettleservindu.
    3. Filter - En mye mer brukervennlig og mer tilgjengelig filterfunksjon.


    Bare disse er nok til at jeg tar i bruk utvidelsen, men det finnes en rekke nyttige funksjoner som alle bedrer funksjonaliteten og brukeropplevelsen i Gmail.

    Gmail og Google Reader på ett sted
    Gmail og Google Reader - Alt samlet på ett sted.




    Noen eksterne lenker:
    1. Lifehacker Code: Better Gmail (Firefox extension)
    2. Better Gmail Extension For Firefox (Windows, Mac, And Linux)


  4. Synergy - Ved bruk av Synergy kan du benytte samme tastatur og mus på alle maskinene dine (støtter både Windows, Mac og Linux). Ok, alle maskinene dine ved samme lokalasjon. Selv om Synergy i hovedsak er fokusert på bruk via lokalnettet kan du (ved hjelp av Hamachi) også bruke det via Internett, men det er sjelden aktuelt.

    Synergy er altså en type programbasert avansert KVM-svitsj, men istedet for å måtte bruke én skjerm bruker du én skjerm per pc, og istedet for å svitsje hver gang du skal bruke en annen maskin flytter du kun pekeren over på den aktuelle skjermen som om det skulle være en utvidet skjerm på samme maskin.

    Flere maskiner, flere skjermer et tastatur og én mus
    Synergy skaper både ryddighet og mulighet for effektiv bruk av flere maskiner.




    Synergys styrke ligger i plassbesparelse og ryddighet på kontorpulten, samt i effektivitet ved bruk av flere maskiner. Det er egentlig liten begrensning på hvor mange maskiner du kan sette sammen på denne måten, men denne balansen må du nesten greie ut i selv ;) Forutsetningen for bruk er at du har satt opp flere maskiner som er tilknyttet hverandre på et lokalnett. Disse kontakter så hverandre, styrt av en av maskinene som agerer som en server. Det er dermed, hvis du ikke alltid bruker alle maskinene på samme tid, en idé å velge den maskinen som oftest er påslått til server da du ikke vil oppnå kontakt mellom maskinene hvis servermaskinen er avslått.

    I tillegg til Synergy, anbefaler jeg at du installerer det lille programmet CopyCat. Dette gjør enkelt at du kan klippe og lime mellom maskinene. Dette har vært til uvurderlig hjelp når jeg har jobbet parallelt med to maskiner hvor jeg (for oversiktens skyld) har dedikert ulike oppgaver mellom maskinene, men likevel jobbet med det samme. F.eks regneark på den ene og tekstbehandling på den andre. Man kan da kopiere biter av regnearket inn i tekstbehandlingsprogrammet som om det skulle være fra samme maskin. Rett og slett et fantastisk program som må prøves.

    Til slutt må det nevnes at det tidligere nevnte teksterstatningsprogrammet Texter (se pkt.1) også støtter Synergy slik at man kun trenger å ha Texter installert på én maskin for å ha tilgang på teksterstatning på samtlige maskiner satt opp med Synergy. Enklere med oppsett og forandringer da alt kan gjøres fra samme sted.

    Fortsatt noen uklarheter? Denne videoen forklarer det meste:




    Jeg har tidligere skrevet litt om Synergy:
    1. Synergy - samme tastatur og mus på alle maskinene
    2. Produktivitet: Synergy = Flere maskiner + 1 mus/tastatur


    Noen eksterne lenker:
    1. How-To: Share your keyboard and mouse in realtime with Synergy
    2. Synergy (software)
    3. Hack Attack: Control multiple computers with a single keyboard and mouse


  5. Navigering via bokmerker og nøkkelord - Jeg nevnte såvidt tidligere at man kan bruke nøkkelord i Firefox (Opera har en lignende funksjon), slik at man slipper å hente frem bokmerket. Man trenger kun å skrive inn nøkkelordet i adresselinjen og trykke [Enter]. Eksempelvis skriver jeg innlegg når jeg ønsker å postere et nytt innlegg i bloggen min, postit når jeg skal legge til et nytt bokmerke i del.icio.us og ds når jeg vil sjekke noen nyheter på nettsiden til DownloadSquad.

    Navigering via nøkkelord
    Spar tid ved å navigere via nøkkelord




    Du sparer unektelig en del tid hvis du venner deg til å bruke nøkkelord ved navigering. Du kan også benytte denne type navigering med det eksterne programmet Launchy (se pkt.2). Det finnes derimot gode muligheter til å utnytte denne funksjonen ytterligere.

    Jeg har blant annet benyttet funksjonen til å sette opp søk via nøkkelord. Dermed kan du bruke et nøkkelord for en søkemotor (eksempelvis g for Google) sammen med et søkeord, og dermed slipper du eventuelt å åpne opp nettsiden til søkemotoren for å søke. Du kan nå gjøre dine søk fra adresselinjen eller fra Launchy om du vil.

    Noen innlegg om emnet:
    1. Produktivitet: 5 utvidelser i Firefox som gjør dagen lettere
    2. Firefox: Legg til alle dine favorittsteders søkemotorer i Firefox


    Noen eksterne lenker:
    1. Geek to Live: Fifteen Firefox Quick Searches
    2. Power of Firefox Bookmark "Keywords"
    3. Firefox Bookmark Keywords Tutorial


  6. Synkronisering av bokmerker mellom maskinene - Når du, som meg, jevnlig bruker flere maskiner, vil det etter hvert være aktuelt å kunne ha bokmerkene tilgjengelig på samtlige maskiner du bruker, både hjemme og andre steder. Det er med andre ord i din interesse å synkronisere bokmerkene via Internett. Dermed vil du, uansett hvilken av dine maskiner du bruker, ha tilgang til alle dine bokmerker, og du slipper kun å legge dem til én gang. Som en ekstra bonus får du som Firefox-bruker også tilgang på nøkkelordene dine på alle maskiner, også via Launchy.

    Synkronisering av Firefox-bokmerker mellom alle dine maskiner
    Sett opp synkroniseringen og resten går av seg selv.




    Det finnes et par gode muligheter å velge mellom hvis nøkkelord er viktig for deg. Det hele avhenger av om du hva du foretrekker. Vanlige bokmerker eller bokmerker av typen del.icio.us. Begge utvidelsene (Foxmarks og del.icio.us bookmarks) støtter synkronisering av nøkkelord, så det er i prinsippet det samme hva du velger (altså en smakssak).

    Det eneste er at du kanskje ikke bør installere begge samtidig da det har oppstått noen problemer med dette tidligere (mulig dette er fikset nå). Alternativt kan du (hvis du ønsker å bruke begge) kun installere Foxmarks og heller benytte bookmarklets til å legge inn nye bokmerker i del.icio.us.


    Slik ser det ut med bookmarklets i Firefox. Her klikker du på post to del.icio.us for å legge til nye bokmerker.




    Eksterne lenker:
    1. 25+ Ways To Synchronize Your Bookmarks
    2. Back up and sync your Firefox bookmarks with your personal server


Disse verktøyene er alle velprøvd, brukt over lengre tid og tilhører min produktivitetspakke som jeg til enhver tid forsøker å ha satt opp på maskinene mine. Hvorvidt alle punktene vil være nyttig for akkurat deg kan nok diskuteres, men jeg er ikke i tvil om at de fleste vil kunne plukke opp ett eller annet i denne listen og bruke til fordel for seg selv og sin produktivitet.

Innlegget er også publisert på forfatterens blogg, Leif Dalands blogg - IT & Produktivitet.

   Diskutèr dette temaet i forumet.



[ Back to Skrivebord | Sections Index ]
 


 
   Toggle Content XP-Verktøy
 Meny Nettverk Sikkerhet Oppdateringer Søk & Support

   Toggle Content Reklame
- Blekkpatroner
- Toner
- Blekkpatron




   Toggle Content Annonse




Interactive software released under GNU GPL, Code Credits, Privacy Policy


ITpro TechNett Om TechNett