Vista og Xp |
MartinV
Medlem
Ble medlem: Okt 21, 2006 Bosted: Hordaland |
Hallo
Sitter her og vurderer og jeg skal kjøpe vista. Så lurte jeg på om det var lurt å slette alt på disken, og installere vista på den tomme disken, og deretter installere xp som dual boot. Slik at jeg kan slette den partisjonen med xp på etterpå? Altså Formatere Vista på C: Xp på f.eks F: så senere slette xp og pcen vil funke helt fint med vista? Vil det by på problemer? eller kan jeg bare installere vista og så slette xp som ligger på c? (2 systemer på c(xp og vista)) Noen som har tips? Martin |
|||||||||
|
lattergal
Medlem
Ble medlem: Okt 16, 2003 Bosted: Karmøy Kommune |
Det kan jo by på problemer ja.. Som de som jeg fikk..
www.win-xp.no/index.ph...ic&t=29076 Søk på google ang multiboot Vista/XP. Blir litt spesielt når Du installerer Vista først og så XP |
|||||||||
_________________ Har mer greie på datamaskiner enn kvinnfolk. Men så snart de laget et kvinnfolk med et forståelig operativsystem så vil situasjonen snu...
|
MartinV
Medlem
Tenkte at jeg skulle ha vista ultimate på c: slik at det vart enklere viss jeg skulle fjerne xp?
Sånn at vista blir hovedoperativsystemet, og xp blir det som ligger på en annen partisjon. |
|||||||||
|
Tharon
Medlem
Ble medlem: Des 16, 2003 Bosted: Tromsø |
Som lattergal sa. Det kan nok by på problemer. Jeg vet imidlertid om en omvei, men har den ikke lengre og finner ikke tak i den.
Så det beste er nok å legge inn XP på nytt og så Vista. Eller bare en av de to operativsystemene. |
|||||||||
så jeg må uansett installere xp på nytt? om jeg velger dual boot?
|
|||||||||
|
Tharon
Medlem
Ble medlem: Des 16, 2003 Bosted: Tromsø |
Svaret her er ganske enkelt ja.
|
|||||||||
Så etter ett år så vil jeg slette xp. Må jeg trå til med ny reinstallasjon då? eller kan jeg bare slette xp? som ligger på en annen partisjon
|
|||||||||
|
frakri
Medlem
Ble medlem: Mai 14, 2007 |
Kan jeg legge inn XP når Vista er lagt inn. Det vill si legge inn XP på en annen partition ?
|
|||||||||
|
JTDevil
Medlem
Ble medlem: Jan 06, 2007 Bosted: Kan også kalles østlandets sted på Nord-Norge |
- Det er vel mildt sagt ikke lov til å kapre andres tråder. |
|||||||||||
_________________ Mvh JTDevil Aka J.T. _________________
|
frakri
Medlem
Ble medlem: Mai 14, 2007 |
Opsss, sorry
|
|||||||||
|
Rogern
Medlem
Ble medlem: Sep 28, 2003 Bosted: Vestfold |
Hva jeg gjorde: - Hadde XP Media center ed. installert fra før - Installerte norsk Vista oppgradering Fikk da dual-boot, siden Media center utgaven er engelsk, og oppgraderingen kun støtter oppgradering i samme språk... Under oppstart kunne jeg så velge hvilket os som skulle starte (Vista var default valg) Når jeg så hadde overført alt av dokumenter til rett sted - Vista har en litt annen mappestruktur på mine dokumenter osv - så slettet jeg XP fra oppstart, og fjernet alle gamle filer... Jeg går ut fra at man også ved samme språk kan ha muligheten til å legge Vista "ved siden av" i stedenfor å erstatte XP. Den største jobben var å finne ut hvordan man kunne fjerne boot-valget, men jeg fant en beskrivelse på nett... Her er en beskrivelse på englandsk |
|||||||||||
|
Vista og Xp |
|
||
|